Bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ bij online winkels niet voldoende duidelijk voor consument
Wanneer blijkt uit de tekst op de bestelknop van een webwinkel voldoende duidelijk dat de consument een betalingsverplichting aangaat? En als dat niet het geval is, wat zijn dan de gevolgen? Deze prejudiciële vragen heeft een rechter in twee verschillende zaken aan de Hoge Raad gesteld. In beide zaken heeft de Hoge Raad vandaag uitspraak gedaan. De Hoge Raad is van oordeel dat een bestelknop met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ die duidelijkheid niet biedt. Het gevolg is dat de koopovereenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden. De zaken hebben een groot praktisch belang, zowel voor het online winkelen als voor de gerechtelijke incassopraktijk.
Jurisprudentie
Hoge Raad 4 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1355Arrest van het Hof (Derde kamer) van 23 januari 2019., ECLI:EU:C:2019:47
Hoge Raad 4 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1366