Herstel nagekomen gebreken

Aannemer bouwt een woning en levert deze op aan de opdrachtgever. Er zijn bij oplevering gebreken geconstateerd, die nog door de aannemer verholpen moeten worden. De opdrachtgever vindt dat de aannemer deze gebreken niet snel genoeg verhelpt en stuurt daarom aan de aannemer een ingebrekestelling, waarin ten aanzien van bepaalde gebreken wordt gevorderd dat de aannemer een herstelplan aanlevert. Het vragen om een herstelplan of plan van aanpak gebeurt in de praktijk veelvuldig. Bijvoorbeeld omdat de opdrachtgever betwijfelt of de aannemer de gebreken wel op vakkundige wijze zal herstellen. Uit deze uitspraak volgt dat de opdrachtgever geen recht heeft op zo'n herstelplan of plan van aanpak, tenzij partijen dit zijn overeengekomen. De door de opdrachtgever ingeroepen ontbinding van de aannemingsovereenkomst gebaseerd op de stelling dat de aannemer geen herstelplan heeft aangeleverd, wordt om deze reden door het Hof verworpen.



Jurisprudentie

Gerechtshof Amsterdam 21 juli 2020, ECLI:NL:GHAMS:2020:2089