Voorlopig deskundigenbericht ex art. 202... Deelgeschilprocedure Dossierplicht (Art. 7:454 BW) Medisch beroepsgeheim in letselschade- e... Zwaarwegend belang Bekijk alles
WKGZ
Zorg, Disfunctioneren, Incident melden

On Demand Webinar

Opname oktober 2023

Doelgroep: Bedrijfsjuristen, Advocaten

Niveau: Verdieping en actualiteiten

Rechtsgebiedenregister: Gezondheidsrecht


De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is dé kwaliteitswet in de zorg. De Wkkgz bestaat, heel kort gezegd, uit drie onderdelen. Ten eerste over goede zorg, waaronder ook het veilig melden en de verplichte meldingen aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (‘IGJ’), bijvoorbeeld bij een incident of calamiteit. Wanneer is sprake van een complicatie, een incident of een calamiteit? Ten tweede stelt de Wkkgz regels over klachten en geschillen. Zorgaanbieders moeten een klachtenregeling hebben en aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie. Met de geschilleninstanties zijn inmiddels de nodige ervaringen opgedaan. Ten derde gaat de Wkkgz over het toezicht en de handhaving door de IGJ. In dit webinar komen deze drie onderdelen van de Wkkgz aan de orde. De klachten- en geschillenregeling van de Wkkgz wordt daarbij vergeleken met andere ‘klachtroutes’ in de zorg. Ook wordt ingegaan op de resultaten van de wetsevaluatie van de Wkkgz en komt recente jurisprudentie aan de orde.   



De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is dé kwaliteitswet in de zorg. De Wkkgz bestaat, heel kort gezegd, uit drie onderdelen. Ten eerste over goede zorg, waaronder ook het veilig melden en de verplichte meldingen aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (‘IGJ’), bijvoorbeeld bij een incident of calamiteit. Wanneer is sprake van een complicatie, een incident of een calamiteit? Ten tweede stelt de Wkkgz regels over klachten en geschillen. Zorgaanbieders moeten een klachtenregeling hebben en aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie. Met de geschilleninstanties zijn inmiddels de nodige ervaringen opgedaan. Ten derde gaat de Wkkgz over het toezicht en de handhaving door de IGJ. In dit webinar komen deze drie onderdelen van de Wkkgz aan de orde. De klachten- en geschillenregeling van de Wkkgz wordt daarbij vergeleken met andere ‘klachtroutes’ in de zorg. Ook wordt ingegaan op de resultaten van de wetsevaluatie van de Wkkgz en komt recente jurisprudentie aan de orde.
— mr. Jeffrey Groen advocaat Holla legal & tax





Onderwerpen

  • Zorg
  • Zorgaanbieder
  • Melden: incidenten, calamiteiten, geweld, disfunctioneren?
  • Incident melden
  • Calamiteit
  • Van incident naar klacht
  • Geschil of (toch, ook) claim
  • Tuchtklacht
Werkwijze Jurisprudentie
Spreker(s)