Zorg, Disfunctioneren, Incident melden
On Demand Webinar
Opname oktober 2023
Doelgroep: Bedrijfsjuristen, Advocaten
Niveau: Verdieping en actualiteiten
Rechtsgebiedenregister: Gezondheidsrecht
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is dé kwaliteitswet in de zorg. De Wkkgz bestaat, heel kort gezegd, uit drie onderdelen. Ten eerste over goede zorg, waaronder ook het veilig melden en de verplichte meldingen aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (‘IGJ’), bijvoorbeeld bij een incident of calamiteit. Wanneer is sprake van een complicatie, een incident of een calamiteit? Ten tweede stelt de Wkkgz regels over klachten en geschillen. Zorgaanbieders moeten een klachtenregeling hebben en aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie. Met de geschilleninstanties zijn inmiddels de nodige ervaringen opgedaan. Ten derde gaat de Wkkgz over het toezicht en de handhaving door de IGJ. In dit webinar komen deze drie onderdelen van de Wkkgz aan de orde. De klachten- en geschillenregeling van de Wkkgz wordt daarbij vergeleken met andere ‘klachtroutes’ in de zorg. Ook wordt ingegaan op de resultaten van de wetsevaluatie van de Wkkgz en komt recente jurisprudentie aan de orde.
Onderwerpen
- Zorg
- Zorgaanbieder
- Melden: incidenten, calamiteiten, geweld, disfunctioneren?
- Incident melden
- Calamiteit
- Van incident naar klacht
- Geschil of (toch, ook) claim
- Tuchtklacht