Gerechtshof Amsterdam 12 december 2023 Kamer voor het notariaat in het ressort Arnhem-Leeuwarden 4 december 2023 Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 18 juli 2023 Gerechtshof Den Haag 11 juli 2023 Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 4 juli 2023 Bekijk alles
ECLI:NL:RBROT:2018:8540 Rechtbank Rotterdam 10 oktober 2018

ECLI:NL:RBROT:2018:8540

Datum: 10-10-2018

Onderwerp: Seachill / Samskip Bewijslastverdeling ladingschade onder HVR :

Rechtsgebiedenregister: Transport- en handelsrecht

Vindplaats: Avdr.nl

Eindvonnis na tussenvonnis (ECLI:NL:RBROT:2017:7399). Zeevervoer. Cognossementsvervoer. Ladingschade. Passieflegitimatie (wie is vervoerder onder cognossement). Recht van Nieuw-Caledonië (Frans recht). Actief gelegitimeerde eiseressen in bewijs geslaagd dat de diepvriesproducten in vervoersgeschikte staat door de vervoerder ten vervoer in ontvangst zijn genomen. Hague-Visby Rules (HVR). Geen redelijke zorg aangewend door de vervoerder voor het goed functioneren van de door de vervoerder ter beschikking gestelde reefercontainer voor en bij aanvang van de reis. Derhalve schending van ‘overriding obligations’ ex HVR door de vervoerder, zodat de vervoerder volledig aansprakelijk is voor de beschadigde staat waarin de diepvriesproducten verkeerden bij lossing in de haven van Noumea. Van de schade tot vergoeding waarvan de vervoerder wordt veroordeeld maken geen deel uit de vracht, de ladingskosten en de lossingskosten, zodat op dat punt de vordering tot schadevergoeding wordt afgewezen. Artikel 4 lid 5 sub b HVR. Incoterm ‘DDP’.

Ga naar uitspraak
Spreker(s)

mr. Rutger Evers

advocaat en partner Legaltree